Głównym celem programu TWI (training within industry) jest doskonalenie metod pracy i rozwijanie umiejętności osób pracujących na stanowiskach kierowniczych, takich jak brygadzista, mistrz i tym podobne. Pozwala on w stosunkowo krótkim czasie rozwinąć odpowiednie kompetencje, które ułatwiają zarządzanie organizacją.

 

Jak powstał program TWI Training within industry?

 

Swoje początki miał w USA, a konkretnie podczas II Wojny Światowej. Jego powstanie zostało spowodowane brakiem dostatecznie wykształconej kadry pracowniczej, gdyż większość mężczyzn walczyła na frontach. Zaczęto zatrudniać nowych pracowników, w większości kobiety, które jednak nie miały odpowiednich kwalifikacji, a zamówień przybywało. Właśnie z tego powodu amerykańscy naukowcy zdecydowali się opracowań program standaryzacja pracy i rozwoju dla pracowników, który nazwali Training Within Industry (Trening w przemyśle). Celem programu TWI był szybki rozwój nowej utalentowanej kadry oraz uzyskanie wzrostu jakości i produktywności.

Po wojnie TWI zostało przekazane do wielu krajów, w tym także Japonii. Toyota czy Sanyo wdrożyły go do swojego systemu produkcji, by w efekcie uzyskać wzrost produktywności. W krótkim czasie TWI stało się częścią TPS (Toyota Production System). To punkt początkowy, który powinno się uwzględnić podczas wdrażania Lean Management.

 

Rozwój według TWI

 

Podczas wdrażania TWI w fabrykach Toyoty, zdano sobie sprawę, że dobrym pomysłem będzie wdrażanie narzędzi Lean Management równocześnie z wdrażaniem szkoleń pracowniczych i naciskiem na rozwój, co pozwoli na doskonalenie metod pracy.

Program TWI składa się 4 modułów, czyli:

  • instrukcji pracy (TWI IP)
  • metod pracy (TWI MP)
  • relacji w pracy (TWI RP)
  • bezpieczeństwa w racy (TWI BP)

 

Jakie są korzyści z wprowadzenia TWI do firmy?

 

 

TWI kursylean.pl

 

Jaki jest Lider wg TWI?

 

To nie tylko osoba posiadająca umiejętności kierownicze, ale także doświadczony operator, który ponosi odpowiedzialność za instruowania pracowników w ramach TWI oraz lean management. Dobry przełożony powinien posiadać umiejętności doskonalenia metod pracy, dzięki którym prowadzone przez niego szkolenia dla pracowników, będą stymulować proces zdobywania wiedzy przez ucznia. Ma również umiejętność utrzymywania dobrych relacji z pracownikami. Jeżeli chcesz być skutecznym liderem, zapisz się na nasz kurs <kilk>.

 

Do takich umiejętności należą:

 

Lider TWI

 

Przygotowywanie firmy do wdrożenia TWI

 

Aby z sukcesem wdrożyć TWI w swojej firmie, warto najpierw stworzyć plan jego wdrożenia. Ważne jest wykazanie potrzeb szkoleniowych, opracowanie planu, uzyskanie poparcia osób decyzyjnych, wdrożenie planu, przeszkolenie liderów, zweryfikowanie skuteczności całego programu. Dobrym pomysłem będzie również przeprowadzanie wywiadu pośród swoich pracowników, w celu poznania ich opinii na temat przeprowadzania zmian.

 

4 główne kroki doskonalenie metod pracy w programie TWI:

 

1. Instrukcja pracy – Metodę instrukcji pracy można wykorzystać do nauki dowolnego zadania. Najlepiej nadaje się do nauczania fizycznych zadań, ale może być również stosowana do rozwoju wiedzy na ten temat.

Składa się ona z 4 kroków:

  • Przygotowanie do udziału w projekcie – przedstawiony zostaje kontekst zadania
  • Zrozumienie poszczególnych czynności wykonywanych na stanowisku – instruktaż pracowników, z omówieniem kluczowych punktów
  • Samodzielne wykonywanie zadania pod okiem szkolącego – do momentu, gdy pracownik nie będzie wykonywał już błędów
  • Kontrola i monitoring postępów

2.Metody pracy – ma na celu ułatwienie pracy, by była wykonywana w szybszy i efektywniejszy sposób. Prowadzi to również do wzrostu zadowolenia u pracowników. Składa się z 4 kroków: podział pracy mp, analizowanie każdego zabiegu – poprzez zadawanie pytań, opracowanie nowej metody, zastosowanie nowej metody.

 

TWI kursylean.pl

 

3. Budowanie relacji – silne relacje z pracownikami procentują w przyszłości. Metody TWI pomagają poprawić relacje w zespole i rozwijają u kierowników umiejętności interpersonalne. Ta metoda również składa się z czterech kroków, opisujących postępowanie z podwładnymi oraz rozwiązywanie problemów. Należą do nich: zebranie wszystkich danych i faktów, rozważenie potencjalnych rozwiązań i wybranie jednego, podjęcie działania, sprawdzenie rezultatów.

4. Bezpieczeństwo pracy – głównym celem jest wyćwiczenie u przełożonych tworzenia bezpieczeństwa pracy. Metoda składa się z kilku kroków: identyfikacja niebezpiecznych miejsc, określenie środków zaradczych, wdrożenie środków zaradczych, kontrolowanie/ audytowanie.

 

Podsumowanie

Metoda TWI pozwala na usprawnienie produkcji. Pozwala na wykonywanie wyrobów w sposób bezpieczny, szybki, poprawny oraz ciągły. Jak pokazały wyniki wdrożenia programu TWI w roku 1945 (na podstawie 600 firm), 100% biorących w nim udział zakładów, skróciło o ponad 25% instruowanie pracowników oraz o 25% zredukowało poziom reklamacji. Cały program TWI opiera się na ludziach, stara się w jak najwyższym stopniu, wykorzystać ich potencjał, ponieważ podstawą dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa jest zawsze dobra kadra zarządzająca. Więcej o metodzie TWI możesz dowiedzieć się z kursu “Standaryzacja i program TWI”.

O autorze

Anna Pawłowska

Anna Pawłowska