Lead Time to ogólnie czas wytworzenia produktu lub usługi, rozkładając w konkretnych ramach jest to czas od momentu złożenia zamówienia przez klienta do momentu jego dostarczenia. LT – uwzględnia wszystkie zdarzenia w czasie przetworzenia – przestoje, awarie, przezbrojenia itd. Można więc śmiało powiedzieć, że to wręcz najważniejszy ze wskaźników efektywności procesów w organizacji. Wskaźnik ten z założenia nie musi odnosić się jedynie procesu produkcyjnego, aby lepiej to zobrazować, wystarczy kilka przykładów:
- W sprzedaży czas przejścia można mierzyć od momentu zapytania klienta do momentu przedstawienia oferty produktu. Będzie wtedy mówił jak efektywnie działa dział handlowy.
- W dziale Utrzymania Ruchu, efektywność reakcji i działań można mierzyć licząc czas wypisania/zgłoszenia karty TPM/Karty usterki, aż do realizacji czynności eliminującej problem.
- Lead Time może również określać czasowo procedury reklamacyjne w dziale Jakości.
Kurs Intro to Lean – Wprowadzenie do Lean