Lead Time to ogólnie czas wytworzenia produktu lub usługi, rozkładając w konkretnych ramach jest to czas od momentu złożenia zamówienia przez klienta do momentu jego dostarczenia. LT – uwzględnia wszystkie zdarzenia w czasie przetworzenia – przestoje, awarie, przezbrojenia itd. Można więc śmiało powiedzieć, że to wręcz najważniejszy ze wskaźników efektywności procesów w organizacji. Wskaźnik ten z założenia nie musi odnosić się jedynie procesu produkcyjnego, aby lepiej to zobrazować, wystarczy kilka przykładów:

  • W sprzedaży czas przejścia można mierzyć od momentu zapytania klienta do momentu przedstawienia oferty produktu. Będzie wtedy mówił jak efektywnie działa dział handlowy.
  • W dziale Utrzymania Ruchu, efektywność reakcji i działań można mierzyć licząc czas wypisania/zgłoszenia karty TPM/Karty usterki, aż do realizacji czynności eliminującej problem.
  • Lead Time może również określać czasowo procedury reklamacyjne w dziale Jakości.

 

 

Kurs Intro to Lean – Wprowadzenie do Lean

Lead Time - Kursy Lean

O autorze

Aleksandra Jarek

Aleksandra Jarek

Absolwentka Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie, kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, pierwszej w Polsce specjalizacji Lean Manufacturing na studiach stacjonarnych II stopnia. W swojej karierze zawodowej pracowała jako Konsultant i Specjalista ds. Lean, a także Kierownik organizacji produkcji i kontroli jakości. Doświadczenie budowała odwiedzając przeszło 60 zakładów produkcyjnych, a także uczestnicząc w wielu konferencjach tematycznych. Obecnie prowadzi niezależną działalność usługowo-handlową związaną z technikami organizacji pracy oraz metodyką Lean.